Szabad utakon

Járatlan út

2021. április 25. 19:35 - Gombás Katalin

- Anya, mi lesz az ebéd?
- Borsóleves és pogácsa.
- Jó, segítek neked.
Kis kotorászás után előhúz egy formát a dobozból és felmutatja:
- Én virág alakú pogácsát szeretnék.
- Micsoda?! De hát az nem lehet. A pogácsa sima kerek.

- Nem, anya, nem csak. Lehet bármilyen.

Vetek egy pillantást a kezében lévő dobozra, és rekordsebességgel egyezek bele a virágformába, mielőtt meglátja a karácsonyi készlet rénszarvasait és fenyőfáit.

Lehet, hogy egy kép erről: étel

Miközben a rendhagyó pogácsák sülnek, eszembe jut egy másik történet, amit régebben olvastam. Valahogy így szólt:

Egy asszony rétessütéskor mindig levágta a rétes két végét, amikor betette a tepsibe. A lánya, aki rendszeresen ott téblábolt mellette, megkérdezte:
"Anya, miért vágod le a rétes végeit, amikor az olyan jó lenne?"
Az anyja így válaszolt:
"Mert az anyámtól azt tanultam, hogy így finomabb."
A gyerek a következő alkalommal megkérdezte a nagymamát:
"Nagymama, miért kell levágni a rétes végeit?"
"Mert az anyám is így csinálta" - mondta a nagymama.
A gyerek nem nyugodott bele a válaszba, és elment a dédnagymamához:
"Dédi, mondd, miért vágod le a rétes végeit?"

"Mert csak ekkora tepsim van, és így fér bele." - hangzott a válasz.

És mivel a fentiekkel ellentétben az én nagymamám sosem vágta le a rétes széleit, történetesen tudom, hogy az a legjobb része.

És azt is tudom, hogy a szokások egyszer megtartanak, máskor akadályoznak. Nem árt tudni, mikor melyikkel állunk szemben. A járatlan út választása és a korábban ki nem próbált megoldási módszerek rengeteg mesehőst segítettek hozzá a céljai eléréséhez:

'A kondásfiú pedig gondolta magában: "Egy életem, egy halálom, Isten neki, megpróbálom" - s ment egyenesen a király elé. Köszönt illendőképpen, s elmondta, hogy mit akar.
Hej, csak hallottátok volna, mekkorát kacagott a király! A szívét facsarta a nagy búbánat s keserűség, de mégsem tudta megállani a kacagást.
- Mit mondasz te, emberizink, te?! - kérdezte a kondásfiútól, mintha nem jól hallotta volna, amit az elébb mondott.

- Én azt, fenséges királyom, életem, halálom kezébe ajánlom, hogy felmászok az égig érő fára, s vissza nem jövök a királykisasszony nélkül.'

És így is lett, bár ehhez - nem szokványos módon - a csonka szarvú bivaly bőréből kellett bocskort és gúnyát készíteni.

Én pedig jelentem, hogy a formabontó, virág alakú pogácsa éppen olyan finom, mint a kerek. Sőt talán még finomabb - mert van benne egy maréknyi izgalom, egy csipet megkönnyebbülés és egy leheletnyi újdonság. Legközelebb kipróbáljuk a rénszarvasosat is.

(Mese: Az égig érő fa, fotó: saját)

 

komment
süti beállítások módosítása